reklama

Kto sakra má tie peoplemetre?

Poznáte takého niekoho v svojom okolí?  Ja teda nie. Existuje niekto reálny, človek s menom a priezviskom, rodným číslom a bydliskom, kto ho má, alebo v tomto prípade ide len o výbornú celonárodnú mystifikáciu?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (182)

Uznávam, nie som práve ľahko zaškatuľkovateľný človek ani pokiaľ ide o preferencie v sledovaní televízie. Nepozerám často a keď, tak veci, ktoré by „normálni" ľudia dobrovoľne nepozerali. Nikdy som nebol ten divák, ktorý ak sa mu niečo páči, napíše riaditeľovi televízie pochvalný alebo nedajbože oslavný list, tobôž kritický. Patrím k tzv. mlčiacej väčšine/menšine (nehodiace sa škrtnite) a kým neboli zavedené peoplemetre, vždy keď sa mi niečo nepáčilo povedal som si: „No nenapíšeš ty, napíšu iní, preto sa nesťažuj, že sa vysielanie prispôsobuje im". Ale čo včul, keď sa sledovanosť sleduje podľa peoplemetrov? Komu mám vynadať?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Beriem, že seriál „Inšpektor Morse" mal asi len dvoch divákov, moju spoluhráčku z volejbalu Danku a mňa, a preto bolo nanajvýš opodstatnené jeho vysielanie o jednej až o pol druhej v noci kedy slušný človek spokojne odfukuje a zbiera sily na nový pracovný deň. Mám taký pocit, že tento seriál vďaka jeho „masovému úspechu" reprízovať v strednej Európe a blízkom okolí asi nikdy nebudú ani na piatom okruhu verejnoprávnej televízie. Predsalen je to detektívny seriál zvláštneho typu, nie je tam veľa akcie, strieľania, nepamätám sa, že by tam niečo vybuchlo, zato je tam veľa dialógov, zaujímavé zápletky, nie neomylný detektív a veľa opery, ktorú hlavný inšpektor má rád. (Kto už by toto pozeral, že áno).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chápem, že nie každý má zaľúbenie v detektívnych seriáloch "pokojnejšieho" žánru ako bol Colombo alebo nemeckých uspávankách zo série (teraz po nemecky zamachrujem) „Aus der Reihe: Derrick", kde najakčnejšou vetou vždy brilantne učesaného inšpektora s rozkošnými batožinovými priestormi pod očami vraj má byť: „Harry, pristav auto!". Ale nepozeraj to, keď to tak dobre ukľudňuje a uspáva.

V plnom rozsahu uznávam aj to, že nie každý žerie tzv. klubové filmy kde (citujem klasika): „...nejaká škaredá žena so škaredým chlapom idú pol hodiny autom po zasneženej diaľnici a za celý čas prehodia dve vety, a to: „Vieš, že ťa milujem?" a „Kde mám okuliare?...". To je len pre úchylákov ako som ja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo však trochu nechápem je rušenie Sedem s r.o. pre nízku sledovanosť. Urobil som si amatérsky štatistický výskum a zistil som, že z ľudí, čo poznám, reláciu pozeral každý, okrem Jara, ktorý nemá televízor. No a koľkí z nich majú peoplemeter sa pýtam? A sám si aj odpovedám. Nikto. Ide teda o celú štatisticky nepokrytú, síce menšiu, ale masu divákov. Môžete mi nadávať, že som sedlák bez vkusu, že relácia upadala, že bola trápna, že obsahom iste nebol intelektuálny humor, to však nič nezmení na tom, že sa mi páčila a že mi odteraz bude chýbať jeden utorkový rituál. 

Čomu už ale vôbec nerozumiem je snaha 4. okruhu Slovenského rozhlasu, Rádia FM neustále meniť programovú štruktúru a hudobne sa približovať masám s cieľom zvyšovať svoju počúvanosť. Neviem, či aj počúvanosť rádií sa meria peoplemetrami, audiometrami, potenciometrami alebo čím a vôbec neviem pochopiť prečo by sa počúvanosť mala merať, resp. mala ovplyvňovať programovú štruktúru takých staníc akou je Rádio FM. To je vždy rečí o menšinovom divákovi a poslucháčovi, ktorý má mať zo zákona nárok na svoje menšinové programy, keď sa ide stanovovať povinnosť platiť výpalné (rozumej koncesionárske poplatky) aj pre toho kto nikdy telku ani rádio nevidel. Podľa mňa sa všetci skladáme na chod Slovenského rozhlasu po 40 Sk mesačne aj preto, že hoc by akýkoľvek jeho okruh počúvalo len 500 ľudí tak sa nič nedeje, pretože ide o vysielanie hodnotného menšinového žánru, neschopné si na seba zarobiť v éteri komerčného rádia a tých 500 ľudí má naň právo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na staré kolená sa zo mňa nestane pisateľ ód a sťažností programovým riaditeľom, nebudem otravovať ani online diskusie nezmyselnými pochvalnými príspevkami na adresu moderátorov alebo iných účinkujúcich typu: „Dnes vám ale išlo, borci, sa tu váľam od smiechu a vysprskol mi obsah ústnej dutiny na obrazovku (príp. reproduktor, monitor, slúchadlo...)" len preto, aby som poskytoval dôkazy o počúvanosti a sledovanosti, bárs by som sa aj pri vysielaní váľal od smiechu po zemi a prskal na všetky predmety v dosahu 50 cm (aj tak tomu nevenujú ani tretinu pozornosti, viď tu). Som starý konzervatívec lipnúci na svojich rituáloch. Už to nezmením, zostanem pri „mojej" mlčiacej väčšine/menšine. Len by som chcel touto cestou poprosiť, ak niekto, kto má doma ten nešťastný peoplemeter, audiometer, alebo iný meter na meranie sledovanosti a počúvanosti, a už ho nechce (bzučí mu to tam, žerie prúd zbytočne) alebo ho nepotrebuje (dal sa na knihy, drogy, odchádza do Mongolska na 7 rokov), či by mi ho neposkytol do dlhodobého užívania. Lebo ak to pôjde takto ďalej, ja už nebudem mať čo sledovať, ani počúvať, a čo budem potom robiť? Ako budem zabíjať čas? Budem civieť len tak do steny? Nie. Nechcem sa vyhrážať, ale s najvyššou pravdepodobnosťou si postavím pred stenu monitor a budem vypisovať sprostosti na internet. A povedzme si úprimne, je nám toto treba? 

Andrej Valentiny

Andrej Valentiny

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Autor je zástupcom šéfredaktoravirtuálneho časopisu GUPKA (gýčovo úderné periodikum konzumnéhoasociála).Časopis od svojho založenia dlho nevyvíjal aktívnu činnosť, od 14. 06. 2007 je však všetko inak. Jedine, že by nie. Zoznam autorových rubrík:  GUPKA EgocentrikGUPKA CucfľakGUPKA VýlevkaGUPKA HebedoGUPKA ZásmažkaGUPKA KrompáčGUPKA PoklopGUPKA ŠušeňGUPKA MäkčeňGUPKA ČrpákGUPKA SpúšťRádio Slobodný TekovTV HľuziakSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu